MAUDAU People

Який план на життя

9 Хв

Наталі Олійник поділилася лайфгаками щодо планування, яке дійсно працює.

Уже грудень у розпалі й саме час подумати над своїми планами на 2024 рік. Зрозуміло, що ми знаходимося в сильно невизначеному просторі зараз, однак планування маленькими кроками допомагає залишатися в ресурсі, отримувати свою дозу задоволення від досягнень і дає відчуття реалізованості в більшій перспективі.

Я все життя була і є досягатором. Мені надважливо завжди розуміти що далі, а що буде коли я досягну ось це й це — так, це та сама «дофамінозалежність». Саме тому постійно шукаю, досліджую для себе інструменти, які допомагають у досягненнях.

Тож хочу розказати саме про те, як скласти план на рік та про сценарії планування, щоби полегшити тягар невиконаних цілей через ті чи інші чинники.

Крок № 1: Креативне планування через малювання

Пропоную підійти до планування креативно й помалювати. Не має значення, які в тебе навички малювання, бо коло та палички оформити в людинку точно зможе кожен. Додам картинку для прикладу.

Завдання: намалюй, що бачиш у майбутньому.

Щоб замалювати свої цілі і бажання не потрібно бути художником. Ілюстрація: @freepik via freepik

Крок № 2: Відповіді на головні питання

Пропоную подумати й дати чесну відповідь собі на два важливих запитання:

  • який ключовий елемент майбутнього ти бачиш;
  • які люди тебе оточують — ті, що й зараз, чи інші.

Крок № 3. Поділись

Розкажи друзям, рідним, колегам чи знайомим про подорож у майбутнє і запитай, що вони думають. Запитай у людей, яким довіряєш і з якими комфортно про це говорити. Після розмови ти зрозумієш, чого ймовірно не вистачає для досягнення мети, але ти зможеш заручитись їхньою підтримкою.

Тепер настає час трансформувати цілі в план розвитку.

Крок № 4: Трансформуй відповіді в план розвитку

Створи «часолінію» — намалюй, що й на якому етапі в тебе з’явиться на шляху до досягнення своїх цілей. Візуалізуй за допомогою малюнку, щоби поглянути на таймлайн мрії з іншого боку чи якось по-новому.

Ілюстрація: @storyset via freepik

На цьому малюнку мають бути чіткі та помітні проміжки часу, які допоможуть тобі прийти до твоєї бажаної мети. Такий план дасть змогу своєчасно підготуватися до майбутніх змін, нових викликів, нової посади чи ролі. Ти зможеш глибше зрозуміти свої сильні сторони та зони розвитку, а це важливо для самоорганізації та розуміння власних пріоритетів.

Запланувати все: врахуй різні сфери життя

Круто, якщо зможеш тримати в балансі всі сфери твого життя. Основних їх чотири: 

  1. Професійний розвиток — фокус на кар’єрних цілях. Перелік навичок, які ти можеш розвинути в цій сфері — бізнес якості: фінансовий менеджмент, маркетинг, продаж, ведення переговорів, комунікація, лідерство, управління проєктами, делегування, тайм-менеджмент, вирішення проблем, нетворкінг, продуктивність, підвищення ефективності/оптимізація роботи, організаційна ефективність.
  2. Інтелектуальний розвиток — фокус на зростання знання. Це наша здатність вчитися, запам’ятовувати, розмірковувати — усі когнітивні процеси: аналіз, критичне мислення, креативне мислення, запам’ятовування тощо. Тут напиши бажану звичку й що для цього плануєш зробити (курси, книги тощо).
  3. Фізичний розвиток — фокус на здоров’я. Наприклад — дієта, харчування, тренування, гігієна, витривалість.
  4. Соціальний розвиток — фокус на відновлення енергії та її примноження, задоволення, розслаблення, а також стосунки із сім’єю, друзями, колегами, знайомими. Наприклад — регулярні заняття спортом, читання художніх книг, заплановане проведення часу з друзями, планування спільної відпустки тощо.
Ілюстрація: @storyset via freepik

Щоб тримати фокус потрібно також враховувати наступні рекомендації:

  • Бери не більше 2 областей для розвитку на певний період
  • Дотримуйся комплексного підходу (кілька заходів) для формування плану розвитку.
  • Поступово розподіляй навантаження.
  • Оцінюй ресурси (час, бюджет).
  • Залучай інших (ментори, колеги, експерти).
  • «Від простого до складного» — плануй навчальні заходи послідовно.
  • Використовуй принцип FIRST.

Планування згідно з моделлю GROW

Також для того, щоб у плані були зрозумілі цілі та наприкінці періоду ти зміг проаналізувати свої досягнення, запропоную тобі скористатись моделлю GROW Джона Вітмора. Це чотириетапна система постановки та досягнення цілей. У рамках GROW можна ставити собі питання та знаходити рішення в результаті внутрішнього діалогу.

Ми всі маємо потенціал зробити щось значне, але нас обмежують різні речі — вивчені сценарії самообмеження, навички, здатність «передбачати» майбутнє, неусвідомлення навколишнього середовища, відсутність сміливості, незрілість, погані звички, погане судження, розфокус… Якщо відпустити все це і працювати над подоланням таких перешкод, то зможеш досягти своєї мети. Модель Джона Вітмора може допомогти тобі дуже ефективно структурувати процес навчання та досягнення цілей.

Goal — обери мету, яку хочеш досягти.
Reality — переглянь реалії, які ти повинен враховувати в контексті процесу прийняття рішень.
Options — досліди ідеї та обміркуй варіанти, які відкриваються перед тобою як особою, яка ухвалює рішення.
Will do — обери та погодься на конкретні дії, які ти виконуватимеш, досягати, рухаючись уперед.

Треба врахувати одну цікаву ментальну пастку: частіше ми вважаємо, що досягнення результатів полягає в тому, щоб знати, що робити — а насправді потрібно робити те, що ти знаєш. Якщо секрет успіху завжди був прихований лише в знаннях, то всі вже давно прочитали необхідні книги й були найуспішнішими перформерами в усі часи. Тож успіх криється в тому, щоб мати план застосування тих знань, які ти вже маєш.

Давай швидко застосуємо цю модель у нашому повсякденні.

Задача першого етапу Goal — допомогти тобі побачити для себе чітку картину майбутнього, над якою хочеться працювати. Твої цілі мають бути конкретними та вимірюваними, а також такими, що їх можна досягти за розумний проміжок часу (думай про цілі SMART). 

Основна увага може бути зосереджена на покращенні індивідуальної ефективності, прийнятті важливого рішення або розв’язанні критичної проблеми, з якою ти стикаєшся.

Питання, які ти можеш собі поставити:

  • яка кінцева мета та чого ти зрештою прагнеш досягти;
  • що спонукає тебе досягати цієї мети;
  • як би ти описав свій ідеальний результат;
  • хто отримає користь, коли ти досягнеш мети;
  • що треба покращити та що сприятиме цій кінцевій меті;
  • що знаходиться під твоїм контролем і допомагає рухатися до кінцевої мети;
  • як ти дізнаєшся, що досяг цієї мети, або як ти дізнаєшся, що проблему чи задачу вирішено;
  • чи ця мета відповідає загальним цілям розвитку твоєї кар’єри, і чи відповідає це цілям команди/компанії.

Важливо пам’ятати про те що, goal — це мрія / кінцева мета сформульована по SMART принципу.

Знову ж таки щоб окреслити свою мету від початку до кінця намалюй лінію часу і зроби висновки, як не відставати від досягнення мети. Коли ти досягаєш їх, використовуй стимули або визнання, щоб відзначити їх.

Отже, ціль є і що далі.

Далі другим етапом ми ідентифікуємо реальність (reality).

На цьому етапі дуже важливо взяти до уваги всю поточну реальність — те, що відбувається в цей момент, контекст того, що відбувається, і масштаб ситуації. Чому? Надто часто людська природа змушує нас розв’язувати проблему без усієї інформації.

Це час для споглядання та рефлексії, що спонукає до повільної появи рішення.

І тут тобі допоможуть відповіді на питання до себе:

  • які результати ти зараз отримуєш та де ти зараз відносно своєї мети;
  • як би ти охарактеризував нинішню ситуацію — що зараз відбувається;
  • які кроки ти вже зробив до мети;
  • що сприяло твоєму успіху досі;
  • яка експертиза тобі додатково потрібна для розуміння реальності, до кого ти по неї можеш звернутись;
  • який поточний рівень продуктивності маєш;
  • чи суперечить ця мета будь-яким іншим цілям або завданням;
  • який вплив результатів, які ти отримуєш — для себе, для інших, для компанії в якій ти працюєш;
  • що ти із цим робиш, що вже пробував робити та що робить команда;
  • якщо нічого не зміниться, що буде;
  • які ще фактори впливають на твою поточну ситуацію та яка твоя участь у створенні цієї ситуації.

Головна мета — змотивувати себе на цьому етапі до реалізації мети й чітко ідентифікувати реальність, розуміння якої допоможе у формуванні плану досягнення, де ти будеш знати що допоможе в досягненні та що завадить.

Візуалізація знову може стати корисною вправою, яка допоможе тобі краще прояснити твою мету, реальність і шлях між ними.

Далі переходь на третій етап Options — мета цього етапу полягає в тому, щоб ти зрозумів, що заважає тобі досягти мети. Цей етап призначений для створення кількох шляхів, або альтернативних підходів для подолання бар’єрів на шляху до бажаного результату.

Вивчаючи свої варіанти, будь відкритим до того, щоб кинути виклик будь-яким помилковим уявленням, які можуть тебе стримувати. Досягай своєї мети таким чином, щоб ти підходив до проблеми із цікавістю, креативністю та спонтанністю.

І тут напрацьовуй якомога більшу кількість варіантів та сценаріїв, запитуючи себе:

  • а якщо…
  • як можна досягти цієї мети;
  • якими ще способами можна досягти цієї мети;
  • які існують варіанти, які переваги та недоліки кожного варіанту;
  • які є альтернативні варіанти розв’язання проблеми;
  • що ти можеш зробити, щоб змінити цю ситуацію;
  • які дії можна вжити, щоб отримати інший результат;
  • якими ще способами можна було б досягти результату;
  • як би це було зроблено в ідеальному світі;
  • хто ще міг би допомогти в цьому;
  • які перешкоди стоять на шляху;
  • що потрібно припинити робити, щоб досягти цієї мети;
  • а якби те чи інше обмеження було знято, чи змінило б це ситуацію;
  • що, якби ти міг отримати пораду, кого б ти запитав;
  • що робити, якщо ти нічого не зробиш: що насправді станеться.

Знову ж таки, візуалізація може бути корисною при зведені результатів твого обдумування.

Попрацював над варіантами й  у тебе є список варіантів та ключових перешкод? Крутий результат! Переходь на покрокове планування реалізації та досягнення мети.

На четвертому етапі Will do ти формуєш для себе покроковий план відповідаючи на наступні питання:

  • що ти робитимеш;
  • коли ти це зробиш;
  • чи допоможе ця дія досягти мети;
  • які перешкоди ти зустрінеш на шляху, що може стати на заваді;
  • кому потрібно знати;
  • яка підтримка потрібна;
  • як і коли ти збираєшся отримати необхідну підтримку;
  • які ще міркування ти маєш;
  • ти справді це зробиш;
  • як зберегти мотивацію;
  • коли потрібно переглядати прогрес — щодня, щотижня, щомісяця.

Найголовніший результат тут — план дій і тільки зараз ти можеш сказати, що ти маєш план і відповісти собі на питання, чи все вийшло, після його виконання.

Важливо — встанови чітку дату для перегляду будь-якого досягнутого прогресу. Якщо початковий план не працює, дай час, щоб адаптувати план і змінити підхід за потреби. Потім підсумуй, що спрацювало, а що ні.

Ну що ж ти завершив свій крок і маєш план дій по 2–4х сферах свого життя. Далі буде простіше.

Ілюстрація: @storyset via freepik

Крок № 5. Сформуй умови

Подумай про 3 умови, які потрібно змінити, щоби почати діяти і крокувати до своїх цілей. Задай собі питання що я маю змінити, щоби почати крокувати до цілі.

Крок № 6. Зроби вже зараз перші кроки

Зроби вже зараз щось, що започаткує зміни, керуючись твоїм планом дій, не відкладай. Деякі з кроків із твого плану допоможуть просунутись уперед, інші заведуть у глухий кут. Але кожна зміна принесе позитив.

Найголовніше — не бійся помилятися в плануванні, вчись на забракованих планах та проєктуй своє майбутнє вже зараз!

2 записи

Про автора
Chief People Officer MAUDAU
статті
Схожі записи
MAUDAU People

Як розвивати відносини з постачальниками

5 Хв
Категорійний менеджер MAUDAU Ілля Торопець розповідає про те, як спільні старання бренду та постачальників призводять до взаємного успіху. Останні роки виявились насиченими…
MAUDAU People

Що таке нейрохакінг

5 Хв
Тренер L&D команди MAUDAU Дмитро Грищук розповідає про вправи та лайфгаки, що допоможуть твоєму мозку працювати ефективніше. Щовівторка та щоп’ятниці в загальному…
MAUDAU People

За лаштунками MAUDAU: хто такі категорійні менеджери

7 Хв
Розповідаємо, чим займаються категорійні менеджери та яка їхня роль у маркеті важливих штук. Праця категорійних менеджерів може бути непомітною споживачам, проте вона…
Розсилка з корисними лайфгаками
та важливими штуками

Обираємо найцікавіше та відправляємо листа раз на місяць

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

×
НовиниMAUDAU People

Емоційно сильні люди