Свідомі тренди

ТОП 5 книг про інформаційну гігієну

8 Хв

Зібрали підбірку книг, щоб розібратися з інформаційною гігієною: не вестися на фейки, ІПСО та інші медійні пастки.

Тримати розум критичним та неупередженим – це ще той виклик в епоху інформаційної нестабільності. Звідусіль на тебе сунуть фейки та пропаганда. Коли «подруга подруги точно чула це від друга дядька», то складно втриматися і не повірити. А далі вже несеться цунамі з викривлених даних…

Підібрали книги, які допоможуть навчитися протистояти навалі сумнівної інформації, аналізувати, критично оцінювати та етично споживати контент, щоб триматися якомога далі від небезпечних інформаційних штук. 

Як не стати овочем

Книга «Як не стати овочем»

Оксана Мороз

Час читання: 18 годин.
Оцінка редакції: 5 з 10.
Кількість сторінок: 256.
Видавництво: Vivat. 
Рік: 2021.

Авторка книги починає із цікавого висновку: зараз час інформаційного «кріпацтва». Є умовні «поміщики», які мають знання та ресурси і прагнуть збільшувати власний капітал і вплив. А є «кріпаки», які під тиском складного життя, інформаційного шуму та інформаційної неграмотності роблять те, що їм кажуть, бо не знають іншого. Оксана розповідає про круті лайфгаки, як не стати таким інфо-кріпаком. 

Книга поділена на 5 блоків: 

  1. «Інформаційна гігієна та цифрова безпека», 
  2. «Як не потрапити на гачок шахраям та маркетологам», 
  3. « Як безпечно знаходити відповіді на фінансові та економічні питання»,
  4. «Як безпечно знаходити відповіді на політичні питання», 
  5. «Інструкція з виживання в інфопросторі». 

У розділі «Як не потрапити на гачок шахраям та маркетологам» авторка дає алгоритм із кількох простих, проте гарантовано дієвих кроків для безпечного перебування в інфопросторі. Вона розповідає про повідомлення із шок-контентом, які необхідно переслати десяти друзям чи електронні листи із погрозами про те, що якщо ми не сплатимо вказану суму, то нашим друзям надішлють якесь цікаве відео з нашою участю. Та розбирає, що робити, якщо кібершахраї добре знаються на психології та вміють «смикати за емоційні мотузки». 

Оксана Мороз – засновниця ініціативи з інформаційної гігієни «Як не стати овочем». Авторка 20 років працювала в галузі комунікацій: у корпораціях, агенціях, стартапах та власному бізнесі. Серед її клієнтів були політики та бізнесмени. Спеціалізується на аналізі та формуванні інформаційного поля, вивчає поведінку людей у ньому. З 2015 року постійний запрошений спікер Києво-Могилянської бізнес-школи.

Що говорить про книжку Yakaboo:

«Як не стати овочем» — це продовження серії книг авторки про інформаційну гігієну. Багато сучасних людей читають іноді ресурси-сміттярки. Проходять тести, на кшталт, «який ти фрукт». Роблять репости повідомлень, які майже гарантовано є фейками. Встановлюють додатки, які крадуть їхні персональні дані. Звичайно, від усього не вбережешся. Але книга Оксани Мороз — це щит, що допоможе розвинути критичне мислення, перевіряти інформацію, не бути таким довірливим, 100 разів подумати, перш ніж із кимось за щось сперечатися в соцмережах тощо.

Токсичний інфопростір. Як зберегти ясність мислення і свободу дії

Книга «Токсичний інфопростір»

Георгій Почепцов

Час читання: 22 години.
Оцінка редакції: 6 з 10.
Кількість сторінок: 384.
Видавництво: Vivat. 
Рік: 2021.

Ця книжка цілком і повністю присвячена тому, як фільтрувати токсичну інформацію із соціальних мереж. А ще вона пояснює, як самому мимохіть не перетворитися на того, хто таку інформацію транслює. Автор апелює фактами та статистикою, щоби підтвердити, що нашим розумом керують алгоритми. Щоби не стати «жертвою інстаграму» та прокачати критичне мислення, варто ознайомитися з порадами від Георгія Почепцова. 

У книзі 3 великі частини:

  1. «Війна за уми»,
  2. «Як розум атакує розум»,
  3. «Токсичний інфопростір».

Найцікавіша друга частина — «Як розум атакує розум». Тут автор на науковому, соціологічному та психологічному підґрунті розповідає про:

  • вплив пропаганди;
  • віртуальну дійсність, що породжує віртуальні перемоги; 
  • як працює Комітет Віртуальної Безпеки (реальний орган державної влади); 
  • як віртуальні об’єкти перемагають інформаційні та фізичні. 

Сам автор зазначає, що його книжка є свого роду фільтром від випарів токсичної інформації. Буде цікава всім, хто хоче дізнатися, як працюють механізми створення фейків, чому ми на них ведемося і яка із цього користь для можновладців. 

Георгій Почепцов — Заслужений журналіст України, професор, автор понад сорока книжок та експерт з інформаційної політики та комунікаційних технологій.

Що говорить про книжку Zaxid.Net:

У сучасної людини майже не залишилося вибору, жити чи не жити водночас у трьох просторах: фізичному, інформаційному та віртуальному. І поки хтось безконтрольно тиражує фейки, а хтось розгрібає наслідки в реальному світі, нам до снаги зберегти ясність мислення і свободу дії.

Війна лайків. Зброя в руках соціальних мереж

Книга «Війна лайків»

Пітера Сінґера, Емерсона Брукінга 

Час читання: 19 години.
Оцінка редакції: 6 з 10.
Кількість сторінок: 320.
Видавництво: КСД. 
Рік: 2019.

А цю книжку рекомендують у The New York Times, Washington Post, Time. Вона стала книжкою року за версією Amazon. Автори не лише діляться серйозною науковою інформацією, але й розважають читача своїм блискучими жартами про кібербезпеку. 

Книга має 8 частин: 

  1. «Війна починається»,
  2. «Кожен дріт — ніби нерв»,
  3. «Правди тут немає»,
  4. «Імперія завдає удару у відповідь»,
  5. «Машина нереальності»,
  6. «Виграєш у мережі — виграєш день»,
  7. «Війна лайків»,
  8. «Володарі всесвіт».

Найзахопливіші частини — «Виграєш у мережі — виграєш день» та «Війна лайків». Тут автори пояснюють важливість інфогігієни для ментального здоров’я людини. Також розповідають про практику детоксу від гаджетів та інтернету, бо постійна гонитва за лайками, валютою кібервизнання та фейкового задоволення має катастрофічний вплив на нервову систему людини. Ну і звичайно є рекомендації щодо того, що робити, якщо відчуваєш реальну залежність від соцмереж та починаєш поглинати терабайти непотрібної тобі інформації щодня.

Пітер Сінґер та Емерсон Брукінґ присвятили п’ять років ґрунтовному дослідженню розвитку інтернету, найвідоміших соцмереж сьогодення та процесу перетворення їх на зброю в сучасному світі. Від історії появи Всесвітньої павутини, смайликів, твітів та мемів, вони розповідають про використання платформ соцмереж авторитаристами, революціонерами, силами оборони, терористами, Дональдом Трампом, росією, Китаєм, США та багатьма іншими мережевими діячами. 

Що пишуть про книжку Forbes:

Книжка, що допоможе зрозуміти світ, у якому ми живемо. Надзвичайно актуально та захопливо.

Диванні експерти. Як необмежений доступ до інформації робить нас тупішими

Книга «Диванні експерти»

Томас Ніколс 

Час читання: 11 годин.
Оцінка редакції: 6 з 10.
Кількість сторінок: 240.
Видавництво: Наш Формат. 
Рік: 2019.

Сьогодні великий відсоток людей має доступ до освіти та самоосвіти, інформації та технологій. Але чому це не завжди робить нас розумнішими та етично коректнішими? Натомість розростається армія диванних експертів, які пишуть дурню, пишаються некомпетентністю та гордо стають під знамена дрімучих стереотипів. Ця книга класна, бо протиставляє два табори: тих, хто дбає про свою інформаційну гігієну й тих, хто вважає, що це від лукавого. Автор пояснює, як знайти компроміс у діалогах із людьми, що споживають неперевірену інформацію та ще й намагаються перетягти правду на свій бік. 

У книзі 6 розділів: 

  1. «Фахівці та громадяни»,
  2. «Як розмова стала виснажливою», 
  3. «Вища освіта: клієнт завжди має рацію,
  4. «Давай я за тебе це погуглю: як необмежена інформацію робить нас тупішими», 
  5. «“Нова” нова журналістика й у великій кількості»,
  6. «Коли фахівці помиляються».

Кожен розділ цієї книги вартий твоєї уваги. Адже фактично вона вчить не тільки інформаційної гігієни, а і спілкуванню з токсичними людьми, які перетворили фейки та неперевірені джерела на свою зброю. 

У своїй книжці автор демонструє, як відбувалася ця трансформація експертного рівня, починаючи з доступності інтернету й до перетворення індустрії новин у цілодобову розважальну машину. До речі, ця книжка також допоможе перевірити власну цифрову грамотність за допомогою національного тестування «Цифрограм». Після складання тесту навіть можна отримати сертифікат, що підтвердить твої знання та навички.

Томас Ніколс — професор Воєнного коледжу ВМС США, запрошений професор Школи стратегічних сил ВПС США, експерт Ради Карнеґі з етики та міжнародних відносин. 

Що говорить про книгу Салена Зіто, репортерка CNN, New York Post: 

Автор пропонує читачам дуже актуальну книжку про те, як знайти баланс між скептицизмом і довірою. І показує, як цифрова революція, соцмережі та інтернет допомогли піднести культ невігластва. 

Фактологія

Книга «Фактологія»

Ганс Рослінг 

Час читання: 17 годин.
Оцінка редакції: 10 з 10.
Кількість сторінок: 320.
Видавництво: Наш Формат. 
Рік: 2019.

Ця книжка на 100% стане твоїм щитом від хибної інформації, фейкових новини, некритичного сприйняття фактів та безмежного потоку кібербрехні, який тисне на кожного з нас щодня. Книга, яку сміливо можна назвати базовим захистом для всіх адептів релігії фактчекінгу та інформаційної чистоти. Ганс Рослінг дає спокійний аналіз цифр і фактів, ознайомившись із яким, твоя свідомість очиститися та сформує потужний імунітет від фейків та інформаційного сміття. У своїй книзі він ділиться статистикою щодо рівня здоров’я, вакцинації, бідності та на прикладах показує, як часто ми потрапляємо під вплив стереотипів.

У книзі 11 розділів: 

  1. «Інстинкт розриву»,
  2. «Інстинкт негативу»,
  3. «Інстинкт прямої лінії»,
  4. «Інстинкт страху», 
  5. «Інстинкт розміру»,
  6. «Інстинкт узагальнення»,
  7. «Інстинкт долі»,
  8. «Інстинкт єдиного ракурсу»,
  9. «Інстинкт провини»,
  10. «Інстинкт терміновості»,
  11. «Фактологія на практиці».

Порадити який конкретний розділ дуже складно, адже це зірка нашого топу. Рекомендуємо прочитати повністю — від першої до останньої сторінки. Книжка однозначно допоможе критичніше сприймати інформацію та завжди заглиблюватися в контекст. До речі, одна з улюблених книг Білла Гейтса.

Ганс Рослінг — професор, доктор медицини, радник ВООЗ та ЮНІСЕФ, співзасновник організації «Лікарі без кордонів» у Швеції та фундації Gapminder, спікер TED. Входить до 100 найвпливовіших людей у світі за версією журналу Time (2012). Помер у 2017 році. Уля Рослінг та Анна Рослінг-Рьонлюнд — співзасновники фундації Gapminder. Розробники програми для візуалізації даних Trendalyzer, яку придбав Google. 

Що говорить про книгу TED:

Завдяки Рослінгу дані звучать як музика, а світові тренди в охороні здоров’я і економіці починають оживати. Новини неочікувано виявляються хорошими, загальна картина глобального розвитку стає чіткою.

Сучасний інтернет — це генератор інформаційних цунамі. Тому дуже важливо навчитися тримати або обходити ці хвилі, щоб не тонути безодні неперевірених фактів та даних. У світі, де інформація вже давно перетворилася на зброю, необхідно вміти з нею поводитися, аби не нашкодити собі та іншим. Сподіваємося, наша підбірка допоможе тобі підсилити власну інформаційну броню. 

178 записи

Про автора
Привіт, я Наталка – редакторка M Journal. Розбираюся в сучасних трендах, щоб купувати раціонально та жити свідомо. Разом з іншими авторами та авторками пишемо про це статті для журналу MAUDAU. Напиши мені, якщо маєш ідею для публікації або будь-які питання щодо журналу. Дякую, що читаєш!
статті
Схожі записи
Свідомі тренди

Як підготуватися до появи цуценяти чи кошеняти

8 Хв
Розповідаємо, як підготуватися до появи маленьких хвостиків
Свідомі тренди

Як розв’язувати проблеми з допомогою гумової качки

5 Хв
Розповідаємо, як мемна іграшка може допомогти знайти вихід із глухого кута
Свідомі тренди

Заборони, забобони та Чистий четвер

8 Хв
Розповідаємо про ритуали на Чистий четвер та їх походження
Розсилка з корисними лайфгаками
та важливими штуками

Обираємо найцікавіше та відправляємо листа раз на місяць

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

×
Свідомі тренди

ТОП 5 книг про організацію простору вдома та на роботі