Свідомі тренди

Чому Lego такі популярні

11 Хв

Розповідаємо, чим цікава історія Lego та чому всі люблять ці конструктори.

Данія подарувала світу не тільки казки Ганса Крістіана Андерсена, але й найуспішнішу у світі компанію-виробника іграшок. Двічі в історії Lego визначали іграшкою століття. Зараз існує понад 4 мільярди мініфігурок та 400 мільярдів оригінальних шматочків наборів Lego — і б’ємося об заклад, що хоча б декілька з них проходили через твої руки.

Усесвіт Lego це не тільки кольорові цеглинки та маленькі жовті чоловічки. Їх реальність складається ще й із мережі сімейних парків розваг Legoland, настільних та відеоігор, фільмів, книг, лінійки дитячого одягу Lego Wear, благодійного фонду Lego Foundation (який також працює в Україні) та освітнього проєкту Lego Education.

З Lego можна побудувати будь-що: ракету, коня, космічну базу, скейт, магічний палац, Ейфелеву вежу, місто, навіть справжній автомобіль. У вересні 2018 року Lego Technic з понад мільйона деталей склали повнорозмірний Bugatti Chiron. У рух його приводять моторчики Lego Power Function. Машина розвиває швидкість понад 20 км/год. За її кермом навіть проїхався тест-пілот компанії Bugatti Енді Уоллес.

@toystory_funny

My Daily #toy #lego #usage #buildingblocks

♬ 原聲 – titcombe6

Спробуймо розібратися, чому ці набори не втрачають своєї актуальності вже майже 90 років та залишаються одним із найкращих варіантів подарунків для дітей.

Історія Lego: лише найкраще достатньо хороше

Історія Lego почалася із теслярної майстерні Оле Кірка Крістіансена в Біллунді, Данія. Він був десятою дитиною в сім’ї і з підліткового віку опанував столярне ремесло, щоб якомога швидше почати заробляти.

У дорослому віці він придбав майстерню, одружився, став батьком та будував щасливе життя. Доки одного разу, загравшись, його сини випадково не спалили й майстерню, і родинний будинок. На щастя, ніхто не постраждав.

Оле не впав у відчай, а побудував ще більше виробництво. Та в 1929 році почалася глобальна економічна криза, через що до 1931 року Оле втратив усі замовлення.

У 1932 році померла його кохана дружина й чоловік залишився сам на сам із банкрутством та відповідальністю за чотирьох малолітніх дітей. Тоді він пішов ва-банк і почав робити дерев’яні іграшки.

Рішення виявилось вдалим. Забавки від Оле не коштували дорого, а їх якість була вищою ніж у конкурентів. Саме якість була головною вимогою чоловіка до своєї продукції. Він казав: «Лише найкраще може бути достатньо хорошим».

Через високу якість іграшок їх почали купувати торговці з інших міст, щоби перепродавати із націнкою. Тоді з’явилася потреба у впізнаваному імені. Так у 1934 році з’явилася назва, відома зараз на увесь світ.

Що означає назва Lego: вона складається із двох данських слів «leg» та «godt», що разом означають «добре грати». Її вигадав Оле.

@.ya_boy_vinny

lego fyp legotiktoker

♬ original sound – Ya_Boy_Vinny

Як компанія завойовувала прихильників

У перші роки свого існування компанія зробила три важливі кроки, які надалі допомогли їй зайняти місце на пантеоні світових виробників іграшок.

Перший прорив Lego стався, коли Оле придбав машину для лиття деталей із пластику. Тож у 1949 році Lego почали виготовляти Automatic Binding Bricks — попередників цеглинок, знайомих нам сьогодні.

Другий прорив відбувся, коли старший син Оле Годтфред зрозумів: їхнім іграшкам бракує ідеї та системи, побудованої навколо них. Того, що буде давати дітям не готову забавку, а інструмент, як розважати себе самостійно за допомогою уяви та творчості.

Так виникла концепція Lego System of Play: усі елементи підходять один до одного, їх можна використовувати кількома способами, їх можна складати разом. Шість цеглинок два на чотири можуть скласти 915 мільйонів різних комбінацій. Тому гравці обмежені лише своєю уявою. Завдяки цьому кожен елемент Lego залишається актуальним крізь роки.

Концепція виявилась настільки успішною, що компанія почала продавати іграшки в інші країни. Проте згодом виникла нова проблема: діти могли будувати будь-які фігури, але ті розсипалися від найменшого дотику, як карткові будинки.

Годтфред Кірк Крістіансен / Джерело: Lego.com

Тож третій прорив компанії стався в 1958 році, коли Годтфред запатентував форму цеглинки з трубками всередині, завдяки яким блоки надійно скріплюються між собою.

Далі була безліч інших важливих кроків: в 1955 році з’явився перший тематичний набір Town-Plan, а в 1969 році вийшла система Duplo. Ці цеглинки вдвічі більші, ніж звичайні, тому безпечніші для маленьких дітей. При цьому вони все одно сумісні із системою Lego, тому це дозволяє дітям плавно переходити до наборів для «старших», але не викидати старі.

У 1978 році компанія представила першу мініфігурку — це був офіцер поліції.

Ще трохи небанальних цікавих фактів про Lego

  1. Ціни на деякі старі колекції Lego зростають на 700 %. Наприклад, набір Lego Grand Carrousel у 2009 році коштував 249 євро, а сьогодні він продається за 2000 євро. Цікавий варіант для інвестицій.
  2. Найрідкісніша цеглинка Lego коштує 14 450 доларів. Це деталь розміром 2×4 ​​із золота. Такі вручали співробітникам Lego, які працювали в компанії з 1979 по 1981 рік — на знак вдячності за їхню 25-річну роботу в компанії.
  3. Найдорожчий набір Lego коштує 7375 доларів — це набір 2015 року «Незграбний Ганс» за казкою Х. К. Андерсона.
  4. Lego Creator 3in1 Medieval Castle — найвідоміший набір Lego.
  5. На виробництві Lego у Біллунді 768 формувальних машин працюють 24/7 361 день у році.
  6. Десятка найпопулярніших колекцій: Ninjago, Minecraft, City, The Hobbit, Star Wars, Harry Potter, Education, Technic, Friends, DUPLO.
  7. Найрідкісніша мініфігурка Lego називається Містер Голд. Її випустили як колекційну у 2013 році. Таких виготовили лише 5000 шт.
  8. Під час пандемії коронавірусу у 2020 році прибуток Lego зріс на 11 %. Це підтвердило її статус найбільшої компанії-виробника іграшок.
Прибуток компанії Lego з 2015 по 2022 роки (у доларах США) / Джерело: statista.com

Конструктори для всіх

На офіційному сайті компанії є сторінки, що називаються «Іграшки для дівчат» та «Іграшки для хлопців». Там пропонують різноманітні колекції з урахуванням віку дитини, але… рекомендовані іграшки для дітей різної статі подекуди однакові.

Це не дивно: компанія каже, що всі іграшки Lego — non-gendered: 

«Усі іграшки Lego призначені для всіх дітей, як би вони не ідентифікувалися. Жоден хлопчик не народжується з біологічним уподобанням до синіх речей, так само як жодна дівчинка не народжується з любов’ю до рожевих речей. Гендерне визначення цих кольорів — й іграшок загалом — вплив суспільства. Ми прагнемо зламати гендерні стереотипи».

Першими іграшками, які створювала компанія Lego, були дерев’яні йо-йо та фігурки тварин — унісекс іграшки, що приваблювати доступною ціною та гарною якістю. Але з початком ери тематичних наборів виявилося, що більше цими конструкторами цікавляться хлопці. Станом на 2011 рік саме вони складали 90% аудиторії компанії.

Перед Lego стояла задача відкрити для себе ринок дівчачих іграшок. Їм вдалося це зробити завдяки лінійці Friends: для неї створили нових яскравих персонажів-ляльок та вигадали безліч локацій, де між ними можуть розвиватися історії — парки, кафе, школи, ферми тощо.

Зараз конструкторів «для дівчат» в асортименті Lego більше. Наприклад, за мотивами мультфільмів Disney. Та як зазначають у компанії, більшість серій однаково подобаються дітям обох статей.

Lego не лише робить іграшки, але й досліджує дітей у всьому світі — для цього є спеціальні працівники. Дослідження включає спостереження за тим, як діти граються самі та з друзями, як взаємодіють брати й сестри та чому одні іграшки залишаються улюбленими протягом багатьох років, а інші «нудяться» у ящику.

Завдяки цьому дослідженню компанія дізналася, що дівчаток дещо менше стримують гендерні стереотипи, ніж хлопчиків: 74 % хлопців порівняно із 62 % дівчат вважають, що деякі види діяльності призначені «тільки» для дівчат, а інші — тільки для хлопчиків.

Маленькі, але важливі деталі, які вдається дізнатися компанії, допомагають їй краще розуміти потреби своєї авдиторії. Наприклад, коли з’явилися Lego Friends, у них було те, чого не було в наборах, орієнтованих на хлопчиків: туалет. Хлопцям усе одно на таку дрібницю, а прагматизм дівчат вимагав реалістичності.

Не тільки для дітей

Існує величезна спільнота дорослих шанувальників Lego. Вони називають себе AFOL — Adults fans of Lego. Вони збираються разом, проводять тематичні заходи, разом складають Lego, діляться своєю творчістю. В Україні теж є така — UkrBrinks.

Так само як AFOL люблять Lego, так і Lego любить їх. Компанія залучає їх як амбасадорів бренду і співавторів нових продуктів.

Наприклад, з 2008 року існує проєкт Lego Ideas, у рамках якого компанія збирає креативні ідеї від прихильників. Якщо котрась набирає на сайті 10 000 і більше вподобань від користувачів за короткий час, її розглядають. Якщо ідея здається компанії цікавою та прибутковою, вони запускають її у виробництво, а її автор отримує роялті 1 % з кожного проданого товару.

Завдяки проєкту компанія видала близько 40 фанатських наборів, більшість із них за мотивами фільмів. Один із таких конструкторів — будинок Маккалістерів з американського фільму «Сам удома» — створив Олексій Сторожук із Вінниці. Набір вийшов у продаж у листопаді 2021 року.

@francescoskizzobandini

Home Alone Lego #lego #legocollection #homealone #legohomealone #legolover

♬ Home Alone – Main Theme – Geek Music

Приємне з корисним

На форумі Quora користувачі діляться, що:

  • їм подобається збирати Lego зі своїми дітьми, бо це спосіб весело провести час разом;
  • вони вважають конструктори Lego найпростішим у світі інструментом для творчого вираження, за винятком олівця;
  • вони тримають на робочому столі невелику коробку з Lego, яку використовують як антистрес.

Останнє звучить як лайфгак, адже гра з Lego дійсно має заспокійливий ефект, як малювання або рукоділля. Психотерапевт Мелісса Лапідес розповіла, що координація рук і очей допомагають перевести мозок у медитативний стан і зменшують неконтрольоване думання. Це може знижувати тривожність.

Також Lego стане порятунком для дорослих, яким потрібно тренувати уважність. Робота з маленькими деталями вимагає зосередженості, тож під час цього ти довгий час не відриваєшся від процесу. Так мозок тренується, завдяки чому потім вдається зберігати гарну концентрацію і під час інших справ.

Цікаво й те, що дослідження Lego 2018 Play Well виявило чіткий зв’язок, що сім’ї, у яких діти та батьки регулярно граються разом — щасливіші та здоровіші, аніж, ті, де члени родини не проводять разом час за творчими справами.

Річ у тім, що під час спільних ігор виробляється дофамін — нейромедіатор, що викликає відчуття задоволення, радості та винагороди. Тобто родина переживає разом позитивний спільний досвід, який зміцнює між ними зв’язок.

Читайте також: «Що таке дофаміновий дизайн»

До речі, психотерапевти використовують Lego, щоб допомагати людям боротися із синдромом дефіциту уваги (СДУГ) — поведінковим розладом, що характеризується нездатністю концентруватися та керувати своєю увагою. Ще існує спеціальна методика, що називається Lego-терапія. Її використовують, щоб лікувати людей із розладами аутистичного спектра.

@from_vplo

Building a Burger place for my Lego City. 🍔 #lego #legotiktok #legotiktoker #legocollector #legocommunity #vplostudios #afol #foryou #fyp #legobuild #legoasmr #asmr #foryoupage #legocity #legomoc #moc #legosweden #legosverige #legomasters

♬ Mc/Donald’s – The Inertia King

Психологи також зазначають, що ігри з Lego дійсно позитивно впливають на дітей (хоча чесно зазначити, що й на дорослих):

  • розвивають соціальні навички та допомагають вчитися працювати в команді;
  • допомагають заводити друзів;
  • розвивають комунікаційні навички;
  • сприяють розвитку мовлення;
  • допомагають зміцнити впевненість у собі;
  • допомагають розвивати математичні навички та просторове уявлення;
  • допомагають шукати різні способи розв’язання задач;
  • допомагають придумувати нові ідеї;
  • дозволяють розвивати творчість та експериментувати;
  • сприяють розвитку дрібної моторики;
  • вчать бути наполегливими й боротися з розчаруванням;
  • тренують терпіння.

Бренд, що хоче бути кращим

Lego намагається бути етичним брендом. Наприклад, із самого початку засновник компанії Оле встановив принцип: не робити з війни дитячу гру. Тому хоч і існують набори, пов’язані із воєнною тематикою («Зоряні війни», солдати в наборах «Індіана Джонс», «Історії іграшок», «Lego Castle»), у жодній серії нема набору, безпосередньо пов’язаного з війною.

У 2020 році Lego випустили версію своїх пластикових кубиків зі шрифтом Брайля. Так компанія заохочує дітей із вадами зору досліджувати нові способи вчитися.

У 2018 році Lego почали працювати зі стійкими матеріалами. Компанія заявила, що хоче виготовляти кубики не гіршої якості, ніж 60 років тому, але з екологічного матеріалу — того, що виробляється з використанням відновлюваних або перероблених ресурсів та утворює невелику кількість відходів або взагалі не створює їх.

У 2021 році вони почали робити цеглинки з ПЕТ-пляшок. Однак через два роки відмовилися від цієї ідеї. Аргументували тим, що це рішення не забезпечило скорочення вуглецю, необхідного для реалізації амбіцій компанії. ​

Apple серед іграшок

Lego називають Apple серед іграшок, адже це суперприбутковий бізнес із міцною базою фанатів та інтуїтивно зрозумілим для використання дизайном. А ще — вмінням знаходити креативний вихід із ситуацій.

Оскільки в компанії не було унікального права виготовляти конструктори-цеглинки, у них з’явився конкурент MegaBlocks із подібними наборами, але дешевшими цінами — це суттєва конкурентна перевага.

Lego знайшли вихід: вони купили ліцензійні права на використання «Зоряних воєн», «Індіани Джонса», «Вінні Пуха», «Історії іграшок» і «Гаррі Поттера». Тож якщо хочеш складати Зірку смерті або Гоґвортс, знайти їх можна лише у Lego.

Lego продає не просто іграшки, а можливість для дітей розповісти історію. Тому компанія створює або ліцензує історії, які подобаються користувачам. Бренд вчасно зрозумів, що цеглинки самі по собі — просто цеглинки, а якщо створити навколо них чудовий світ, це має високу цінність. Їхні конструктори — інструмент для вираження творчості. З них можна скласти будь-які фігури, локації, персонажів, предмети декору.

Lego — бренд із гарною репутацією. Він асоціюється з веселощами і класно проведеним часом. Коли ти кажеш «Я купив Lego», то стаєш майже для будь-якого співбесідника людиною, що добре розуміється в розвагах.

169 записи

Про автора
Копірайтерка, вайнловерка. Понад п'ять років працюю з текстами. Пишу про все, найчастіше — про лайфстайл, їжу та вино, красу, екологію, здоров'я, соціальні теми. Перекладаю зі складної на людську.
статті
Схожі записи
Свідомі тренди

Як підготуватися до появи цуценяти чи кошеняти

8 Хв
Розповідаємо, як підготуватися до появи маленьких хвостиків
Свідомі тренди

Як розв’язувати проблеми з допомогою гумової качки

5 Хв
Розповідаємо, як мемна іграшка може допомогти знайти вихід із глухого кута
Свідомі тренди

Заборони, забобони та Чистий четвер

8 Хв
Розповідаємо про ритуали на Чистий четвер та їх походження
Розсилка з корисними лайфгаками
та важливими штуками

Обираємо найцікавіше та відправляємо листа раз на місяць

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

×
Новини

Грайся і розвивайся: як Тетрис впливає на мозок