Свідомі тренди

Як українське стало трендом

9 Хв

Розповідаємо, як товари українських виробників набирають популярності.

Українське — у тренді. Зірки світового кіно все частіше й у повсякденному житті, і на червоних доріжках з’являються у вбранні від українських брендів. Наприклад, Дженніфер Лопес полюбила вбрання від FROLOV, а українську вишиванку носить королева Іспанії Летиція.

Справжній бум популярності переживає українське кіно. На нього виріс попит і в кінотеатрах, і на міжнародних кінофестивалях. У 2024 Україна вперше отримала Оскар, хоч і за дуже важке документальне кіно «20 днів у Маріуполі».

Не менший ажіотаж на український продукт і всередині країни: величезні черги до Українського дому на виставки художниць Анни Горської, Марії Примаченко та Поліни Райко говорять самі за себе, так само як і розкуплені на кілька місяців уперед квитки до театрів.

@iramatty

Casual street look in #kyiv #kyivukraine💙💛 #ukraine🇺🇦 #authentic #ethnicwear #vyshyvanka #ukrainiangirl #ukrainianclothes #українськийтікток #киів #style #streetlook

♬ La Lecon Particuliere – Cayerpayer

Проте попит виріс не лише на українську моду та мистецтво, й не лише за кордоном. Важливо, що українці почали набагато активніше підтримувати власних виробників. Тож розберімося, як це сталося.

Як українці почали купувати більше українського

У 2024 році агенція Gradus Research опитала 1000 людей віком від 18 до 60 років — представників різної статі, професій та з різних населених пунктів. На основі їх відповідей агенція провела дослідження споживчих трендів. Воно показало: українці люблять українське. Це стосується і їжі, і напоїв, й одягу, і косметики, і розваг, і багатьох інших товарів та послуг.

Мода на українське з’явилася давно, проте особливо потужних обертів починала набирати в кінці 2022 року. Тоді 69% покупців зазначали, що надають перевагу вітчизняним виробникам. У березні 2024 року кількість прихильників українського зросла до 74%.

Багато українців (62% з опитаних у 2024 році) зазначили, що звертають увагу на бренд та виробника товару. І цей показник росте, адже два роки тому він складав 54%.

Цікаво, що українські споживачі досить «вірні» брендам, які їм подобаються: 54% респондентів надають перевагу знайомим виробникам. Проте є частина людей (37%), готових на експерименти. До слова, серед відкритих до нового, ключовий фактор дати шанс незнайомим брендам — бажання підтримати українських виробників.

Ще одне дослідження від іншої агенції Delloite показало, що 70% респондентів бойкотують виробників товарів, які не залишили російський ринок. 

Також їх дослідження показало, що зараз найбільше українці витрачають на їжу, стараються не заощаджувати на товарах для дітей та менше відвідують ресторани й бари (на 24% рідше, ніж у 2022 році). Водночас 50% людей зазначили, що почали частіше готувати вдома. 

Читай також: «Як готувати коктейлі вдома»

@kate.myhovych

WELCOME TO UKRAINIAN RESTOCK🇺🇦❤️ #restock #restockasmr #satisfyingrestock #restocking #restockwithme #restockday #restockingasmr #restocktiktok #foodrestock #foodrestockingasmr #foodrestocking #asmr #asmrvideo #ресток #рестокукраїнською #українськийтікток #українськийконтент #україна #україна🇺🇦 #організація #організаціяпростору #організаціякухні #продукти #продуктиукраїна #продуктовийнабір #українськийвиробник

♬ оригінальний звук – Kate Myhovych restock|cleaning

Чому раніше українське було немодним

Історично склалось, що серед українських виробників не знайти брендів на кшталт Dior чи Ford — які можуть похизуватися десятиліттями історії та популярністю на весь світ. Українським виробникам було важко розвиватися в часи комунізму, проте й будувати бренди в період зародження нової держави було справою не з простих. Тим паче, що доводилося боротися зі стереотипами, мовляв українські товари неякісні та непрестижні.

«Десь на початку 2000-х серед українських підприємців можна було почути: „Хочеш завалити угоду — напиши «Зроблено в Україні»”. Такими були тогочасні реалії. Made in Ukraine у нашому розумінні було синонімом низької якості, і більшість із нас намагалися уникати цього маркування або ж вказувати походження товарів дрібним шрифтом», — розповів український підприємець Олександр Суворов, засновник виробництва обладнання для виготовлення ПЕТ-пляшок.

Бізнесмен зізнався, що навіть зареєстрував свою компанію в Австрії, щоб мати «європейську прописку», яка не викликала упередженого ставлення до його продукції. Проте він відзначив, що з роками ставлення до українських виробників у світі поступово ставало справедливішим. На його думку, революційні зміни відбулися у 2022 році, бо тоді українське стало модним. 

Про боротьбу з упередженим ставленням до українського також багато розповідає сомельє та письменниця Анна-Євгенія Янченко. У своєму блозі вона давно говорить про якісні українські вина, а у 2024 році має вийти друком її книга про історію виноробства в Україні.

Дослідниця наголошує, що поставила собі завдання — боротися зі стереотипом, що українського вина ніколи як такого й не існувало: «У 2019 я випадково, клянусь, навіть не сподівалась на таке, знайшла оцифровані архіви книг 1889–1903 років. Два із шести товстезних томів історика Михайла Балласа про виноробство присвячувались Україні. У мене світ тоді перегорнувся. Бо я подумала: “А що, як насправді виноробні події в давній Україні були такими ж самими, як деінде в Європі?”».

Анна Євгенія закликає купувати українське вино та писати про нього гарні відгуки: «На відміну від більшості виноробних країн, у нас і виноробство, і культура споживання вина лише розвиваються, тож ми з вами — не просто свідки епохи, ми ще й активні дійові особи. І без нас, споживачів, нічого доброго не відбудеться».

І це стосується не лише виноробної сфери, а й багатьох інших галузей. 

Чому важливо купувати українські бренди

Коли обираєш товари made in Ukraine, то робиш важливий вклад у майбутнє українського бізнесу та культури.

Підтримка економіки

Близько 40 % від вартості продукції українського виробництва повертається в бюджет країни, пише Мінекономіки. Завдяки цим коштам отримують зарплату держпрацівники — лікарі, вчителі, науковці — та військові Збройних Сил.

Також коли ми купуємо українські продукти, то виробники мають можливість платити податки, які також йдуть у державний бюджет, та створюювати робочі місця, тож ті, хто втратив роботу через повномасштабне вторгнення чи з інших причин, мають більше шансів працевлаштуватися. 

Звісно, імпорт товарів — це важлива складова будь-якої економіки, проте це не заперечує, що потрібно підтримувати національних виробників. Наприклад, у статті «Як купують іспанці» ми розповідали, що в Іспанії досить складно знайти імпортні продукти, а особливо вино — за ними потрібно ходити в спеціалізовані магазини. Причина в тому, що іспанці люблять свою їжу, тому мало цікавляться привізною, хоч вона їм і доступна. 

Українські товари — класні

Українське не поступається якістю імпортним товарам — це стереотип, якого варто позбуватися. Насправді українська продукція, що потрапляє на світові ринки, має всі необхідні сертифікати якості, для перевірки якості української косметики можна скористатися спеціальним сайтом, а локальні продукти варто дегустувати, смакувати та підтримувати, адже підтримувати своє — це світовий тренд свідомого споживання.

Ми запитали наших колег із маркетингового відділу MAUDAU про те, які українські товари їм подобаються. Ось, що вони розповіли:

«Моя любов на віки — це Bob Snail. І всі товари від Торчин і Чумак — смачніше консервації та кетчупів у світі просто не існує».

Валерія Задачіна, SMM Team Lead



«DeLaMark —  дуже класна екологічна побутова хімія».

Анастасія Горобець, дизайнерка


«Я відкрила для себе класні бренди натуральної української доглядової косметики. Наприклад, Sane — класна доглядова косметика за обличчям. Багато моїх доглядових засобів тепер від них».

Анастасія Десятун, промо-координаторка


«Мені дуже подобається побутова хімія бренду Nano, класно відмиває і має дуже приємний запах, не хімозний. І їх кисневий порошок — це взагалі рятівник номер один вдома».

Юлія Безпрозванна, бренд-менеджерка



«Я відкрила для себе бренд косметики Lapush. Коли після повномасштабного вторгнення виявилося, що половина брендів не пішли з Росії, я вирішила підтримати українського виробника. Це натуральна косметика, бюджетна, але з душею. Мені дуже сподобався результат, тому вже як два роки лишаюся з ними. Тонік з AHA-кислотами — прямо топ!»

Катерина Піхота, бренд-менеджерка



«Моє серце викрали українські вина. Про них я можу говорити довго, тож обрати лише кілька улюблених пляшок суперскладно. Проте зараз це бочкове 46 Parallel El Capitan Pinot Blanc, африканський кавовий Пінотаж від Бейкуш та помаранчевий Рислінг від Стаховського. Я аж відчула ці аромати, поки подумала про них».

Ліля Вітюк, редакторка M Journal



«Пиво Volynski Browar (всі їх бренди) і Ципа — дуже смачний крафт, нормальна ціна, асортимент дуже великий. Періодично замовляю якісь новинки спробувати, але завжди половина замовлення — вже перевірені позиції. Volynski Browar — Wheat APA і Vermont IPA. Ципа — Самотня, Пломбір і Гуцул IPA. Нехай квітне український крафт!»

Вікторія Незаймай, маркетинг-менеджерка


«Дуже смачне пиво МОВА, супер насичене. Куштувала їхню Б/А продукцію, взагалі бомба, а знайти круте безалкогольне пиво дуже важко».

Дарія Андріюк, джуніор бренд-менеджерка


Ще колеги порадили звернути увагу на IPA та Pilsner від MOVA та бренди Varvar, Underwood та Rebrew.

Збереження та розвиток української культури

Ще одна почесна місія, яку виконуєш, купуючи українські товари — збереження української спадщини та культури.

Наприклад, пиво. Хмелярство в Україні має давню історію, колись український хміль навіть експортували в Америку. Проте за радянського часу українських селекціонерів репресували та обмежували, тож нині більшість вітчизняних виробників пива працюють з імпортним хмелем. Але не всі: є і ті компанії, що використовують місцеві сорти. І мова йде не тільки про крафтові пивоварні, але і про Бердичівський пивзавод, Оболонь, Полтавпиво, Опілля, Уманьпиво.

До речі, цікаво, що мода на українське в останні роки дала несподівані результати навіть у закордонному пивоварінні — крафтові пивоварні у Великій Британії та Канаді почали використовувати український хміль.

Коли ми купуємо ці товари, то створюємо на них попит. А чим більший попит, тим більше у виробника мотивації створювати якісні продукти з української сировини та з національними особливостями. 

Крім того, підтримувати локальних виробників — це свідомий тренд, що допомагає сталому (sustainable) розвитку як регіону, так і цілої країни.

Тут дуже доречним здається відомий вислів Тараса Шевченка: «І чужого научайтесь, і свого не цурайтесь». Тому що класні товари роблять і за кордоном, і в Україні. Тож запрошуємо відкривати для себе нових українських виробників. Замовляй смаколики, товари для малюків, тварин, побутову хімію, косметику, тестуй та залишай відгуки.

Тим паче, що зараз на MAUDAU діють приємні знижки на товари від українських брендів. Поспішай: акція діє до 15 квітня включно. Бажаємо класних покупок!

171 записи

Про автора
Редакторка, авторка. Перекладаю зі складної на людську. Тестую на собі свідомі тренди, п'ю смачне вино, пізнаю нове та ділюся найцікавішим у статтях M Journal
статті
Схожі записи
Свідомі тренди

Як ігри роблять наші стосунки міцнішими

8 Хв
Розбираємося, як ігри впливають на людей та їх поведінку
Свідомі тренди

Як рослини впливають на психічне здоров’я

6 Хв
Розбираємося, як парки, ліси і кімнатні рослини допомагають нам почуватися краще
Свідомі тренди

Тренди манікюру 2024

8 Хв
З яким дизайном цього року актуально робити нігті
Розсилка з корисними лайфгаками
та важливими штуками

Обираємо найцікавіше та відправляємо листа раз на місяць

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *